Archief campagnes > Geschiedenis van het gelijkekansenbeleid > Het gelijkekansenbeleid > Het beleid > Gelijke Kansen

Archief campagnes

'Ik kies voor evenwicht' (2002-2004)
campagne rond politieke vertegenwoordiging van vrouwen (het vervolg van 'Evenwicht: jij kiest!')
Bezoek de website van deze campagne


ik kies voor evenwicht


'Kwaliteit van werk, kwaliteit van leven' (2000-2002)
campagne rond de combinatie van arbeid en gezin

Kwaliteit van werk, kwaliteit van leven

De verdeling van betaalde arbeid en onbetaalde zorgarbeid loopt als een rode draad doorheen het gelijkekansenverhaal van mannen en vrouwen. De combinatie van een betaalde baan met een gezin is niet gemakkelijk en de verantwoordelijkheid voor de goede gang van zaken thuis komt vaak grotendeels op de schouders van de vrouw terecht, wat dan weer gevolgen heeft voor haar positie op de arbeidsmarkt.
De campagne 'Kwaliteit van werk, kwaliteit van leven' wilde werkgevers en werknemers bewust maken van de combinatieproblematiek en oproepen om hier op een creatieve manier mee om te gaan.
Het eerste deel van de campagne werd gelanceerd op 18 oktober 2000. Het tweede op 15 januari 2002. Telkens was er een luik voor bedrijven en één voor gezinnen.


'Ik ben zoals ik ben: dat mag gezien worden' (2001)
campagne rond lichaamsbeleving

Ik ben zoals ik ben, dat mag gezien worden


'Evenwicht: Jij kiest!' (2000-2001)
campagne rond politieke vertegenwoordiging van vrouwen


EVENWICHT JIJ KIEST


'Hoe je ook bent geaard, thuis word je aanvaard!' (1999)
campagne rond aanvaarding van (jonge) holebi's in het gezin

Mijn dochter, lesbisch of hetero... Katrien blijft Katrien!


'Ben je lesbisch? Ja, en dan?
Holebi of hetero: het verschil zit in de vooroordelen'
(1999)
campagne rond aanvaarding van homo's, lesbiennes en biseksuelen

Ja, en dan? Holebi en hetero: het verschil zit in de vooroordelen


'Gelijke kansen voor vrouw en man' (1996)
campagne rond feitelijke ongelijkheden tussen tussen mannen en vrouwen

Gelijke kansen voor vrouw en man

Er blijft een kloof bestaan tussen de principiële gelijkheid van mannen en vrouwen en de feitelijke ongelijkheden in de praktijk. De campagne 'Gelijke kansen voor vrouw en man' wilde mensen sensibiliseren rond onbewuste vooroordelen die een obstakel vormen voor echte gelijke kansen.
De campagne bestaat uit drie advertenties. Aan de hand van een foto van een alledaagse situatie wordt de ongelijkheid in kansen voor mannen en vrouwen aangetoond. Eén affiche focust op studiekeuze en zogenaamde mannen- en vrouwenberoepen, één op de traditionele rollenpatronen in combinatie werk en gezin, en één op de ondervertegenwoordiging van vouwen in topfuncties.

 

terug naar geschiedenis